Saturday, April 7, 2012

Ubat diri

"Mak, sakit kepala la."
"Azi, aku rasa macam nak demam la."
"Aku tak sihat ni."
"Tolong belikan ubat.... kat farmasi tu."
"Belikan ubat.... Yang ubat... tak kuat la. Still sakit kepala jugak."
Itu antara yang terlontar di bibir para pesakit atau bakal pesakit.
Iye, aku juga antara yang sering sakit kepala dan sering mengadu. Memang terkadang tak tertahan sakit kepalanya. Tambahan pula, mungkin di antara kalian perlu menghadapi tekanan dan beban kerja yang melampau. Belum ditambah dengan tekanan persekitaran kerja. Atau mungkin yang belajar. Jadual study, exam, program universiti, kolej dan segala.
"Aduh, sakit, sakit."
Hem, kata seorang sahabat. Bila kita mengatakan diri kita sakit, kita memang mengundang kesakitan. Kita ada mindset yang kita sakit, dan badan kita jadi sakit.
If, badan kita sakit, tetapi, kita berusaha kata. "No. I'm good. Alhamdulillah." Insya-allah, kita tak layan sangat sakit tu dan secara tak langsung, kita dapat teruskan kerja. (Ini untuk sakit yang demam kura-kura, demam penyu dan yg sewaktu dengannya. If, memang kalian diuji dengan penyakit kronik, kalian terkecuali.)
Lagi satu yang paling perlu kita cuba elakkan ialah...Please, jangan senang-senang telan pil. Please. Jika betul pil itu memang akan berikan kesan baik kepada anda, anda tak perlu menambah pil dan tak perlu ambil untuk jangka masa yang lama. Tapi, sebaliknya, ia cuma campuran bahan-bahan kimia yang menambah kerosakan organ dan fungsi badan anda. Kata emak yang membuatkan aku terfikir. Ubat tu dibuat di negara luar, dijual kepada kita kononnya nak bagi kita sihat. Logiknya, ada ke diaorang (orang luar) nak bagi kita sihat betul???? ia hanya untuk tahan sakit yang seketika. Then, kena ambik dan ambik dan telan dan telan dan telan lagi.
Allah hu robbi..
Sudah-sudahlah pil kimia itu. Berubah pada perubatan yang lebih baik.
Islam telah lama menawarkan ubat yang paling mujarab.
Di dalam al-qur'an, ada macam-macam doa untuk mengubati penyakit. Yang penting, yang penting, yang penting..KALIAN YAKIN DENGAN KUASA ALLAH...
Aku tertarik dengan satu artikel. Aku tak pasti tulisan siapa..Aku telah baca lama dulu..
Negara maju bukanlah negara yang banyak hospital.. Bila banyak hospital, mean begitu ramai orang yang sakit dalam negara tu yang memerlukan hospital yang banyak. Jika semak kembali sirah nabi. Tiada hospital, atau rumah sakit yang didirikan. Mereka mengamalkan cara hidup, dan cara pemakanan yang baik. Subhanallah. Mungkin kita tak dapat tiru semua, tapi kita cuba.
Jika sakit yang sikit-sikit tu (kura-kura demam..hikhik).. selawat, hembus pada air, minum.. selawat, hembus pada tangan, sapu pada kepala.. Kalian kena yakin.. Selawat, Al-Fatihah, Ayat Kursi.. itu penawar untuk kita. Tapi, jika kalian ada simptom penyakit kronik. Rujuklah pada pakar. Ibnu Sina tokoh perubatan. Kita sangat kagum dengan beliau. Contohi keilmuannya..
-Sekian, yang salah itu, wajarlah saya sebagai seorang hamba ALLAH yang banyak kelemahan, Teguran dan pendapat kalian dialukan.

No comments:

Post a Comment