Monday, April 23, 2012

Paru-Paru


Hari Jumaat lepas, ke Poliklinik Ar-Razi untuk buat medical check up..

(seyesly, klinik ni sangat cantik, kemas, bersih dan luas. Pekerjanya jugak boleh tahan ramai. Jadinya, masa ramai orang i.allah urusan pertadbiran berjalan lancar, cuma at that time, hanya ada sorang je la doktor tengah bertugas.Bertukar shift mungkin sebab beroperasi 24 hours...)

Macam biasa, pergi kat kaunter pendaftaran..keluarkan RM sekian-sekian..huhuhu

Tunggu-tunggu..

Namaku dipanggil..

Jalan sopan-sopan poyo ke bilik x-ray..5-7 minit siap..keluar..tunggu lagi.

Panggil lagi nama..

Masuk lagi bilik ke dua..

Cek tinggi, berat, penglihatan..

Ok Done..

“Terima kasih.”

Tunggu lagi...

Panggil lagi nama..

Masuk bilik...

Ok, itu doktor..wat2 biase je..
Dah tahu, ni mesti kena cek tekanan darah..so jangan neves atau darah anda akan naik dan tak pasal-pasal, ada darah tinggi..

Siap-siap semua...

Doktor tu bukak slide xray aku..

Seyesly, tak faham peparu aku tu awat lagu tu..Yang tahu, tu paru-paru.

ini bukan xray slide ku..this pic from
http://zakikhan.net/paru-paru-berair/
info kesihatan banyak juga di sini
Doktor tu macam kira keluasan paru-paru kanan dan kiri..juga keluasan sesuatu di tengah-tengah antara paru-paru kanan dan kiri dan gambar itu kurang jelas..

“Kalau jantung awak..

‘Owh, jantung rupanya..’
(aku buat kesimpulan sendiri itu jantung, tapi aku tak tanya pulak doktor tu..ape tu sebenarnya..silap di situ..)

"Lebih besar daripada paru-paru awak, maksudnya, jantung awak bermasalah”

“Hah?Saya” Sambil tunjuk pada diri sendiri.

“Tak, saya cuma bagitahu.”

"Owh.." angguk-angguk

Ok, that’s it...

Sebelum tu, doktor ni tanya aku

“Awak ada resdung ke?

“Tak de”

Laju je aku cakap tak de..aku tak pasti. Tapi kalau ada pun, mungkin tak kuat sangat sebab selama aku makan masakan berunsur belacan, aku lambat terima efek nak terbersin..Cuma aku perasan, aku dah tak boleh kena habuk sangat..tengah kemas2 bilik, kekadang boleh terbersin..padahal dulu ok je..

-jaga diri, jaga kesihatan, jaga kebersihan..jaga IMAN.....



2 comments:

  1. lah. kenapa pegi check up? kesihatan semua ok? :D

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah sihat semua..prosedur untuk ajar mengaji. jabatan agama suh buat..heehehe..iekin pun jaga diri yer;) <3<3<3

    ReplyDelete