Wednesday, April 18, 2012

menegur kesilapan dan ditegur

Alhamdulillah.. aku baru 24 years..old tak de.. hehehe
Sedau sedau kan diri la yer..dah 24 tahun, tapi belum banyak sebenarnya ilmu untuk berkongsi dan menunjuk yang betul. Cuma, sebagai pendapat diri yang masih bertatih melihat dunia.

Menjejak blog Abu Saif (Saifulislam.com) memberi keinsafan dan kesedaran, sesungguhnya diri ini banyak khilaf. Tersangat.

Terlalu banyak meluahkan kekadang, akan banyak kesilapan. Makanya, teguran itu perlu. Tapi teguran yang bagaimana?

Semua orang akan buat silap dan mungkin jika kalian duduk di kerusi yang atas, kalian akan nampak kesalahan orang yang di bawah kalian. Dan, tak kan mungkin, selaku bos, kalian nak biarkan kesilapan tu berterus-terus dilakukan. Makanya, perlu pada teguran.

Orang yang di bawah mungkin tidak nampak kesalahannya, malahan diri sendiri pun tak sedar ada kesilapan yang dilakukan. Kerana manusia ini selalu merasa, diri sendiri betulm walhal sebaliknya. Makanya, mungkin, orang itu tidak nampak kesalahannya atau mungkin terleka. Makanya, teguran perlu diberikan.

Mengherdik? Memaki? dan Memarahi?

Begitu tegurannya, maka, belum tentu akan tercapai hasil yang positif, sebaliknya, boleh ada pemberontakan baik secara zahir mahupun batin.

Tegurlah dengan berhikmah. Tegurlah dengan ilmu, dan akhlak.Tegurlah dengan cara yang sesuai mengikut keadaan, masa, tempat dan ketika.Pasti teguran itu diterima dengan terbuka dan orang yang menegur juga akan lebih dihormati.

No comments:

Post a Comment