Thursday, April 5, 2012

Rindu Ajmal


Ajmal..
Kecantikan.. keindahan..
suit name for him.. kalau dia senyum, alahai, hilang segala letih.. kalau tengah tak senyum, mata bulatnya.. kalau tak pun, dia akan ketawa..
(ini gambar Ajmal dan abangnya, Afif. Afif hanya beberapa bulan je di taska)
Rindunya keletah Ajmal.. dah nak masuk dua tahun..Dah lama tak jumpa, Ajmal macam merajuk masa mama dia hantar ke taska.. Mula-mula tunduk bawah je. Tak nak pandang muka. Mak kata "Dia merajuk dengan awak. Dia tunggu-tunggu, awak tak de." Huhuhu.. itu rupanya cara dia merajuk.. Then, dah beberapa minit, dia mula nak bergurau. hehehe.. Lega aku..
Dan lepas tu, mama dia cuti nak bersalin, Ajmal dah tak hantar ke taska. Sedih. Tapi itu lah kehidupan. Then, tak lama kemudian, aku pula dapat panggilan lapor diri menandakan aku akan berhenti dari taska.. Dan kemudian, Mama Ajmal nak hantar semula Ajmal ke taska..
Terkilannya, sedihnya.. Allah tahu yang terbaik untuk ku. Aku redha. Tambahan, Ajmal bukan anakku tapi kesedihan itu, kerinduan ini, Allah yang tahu..
Sungguh, keletah Ajmal menghiburkan. Sama juga dengan anak-anak yang lain. Cuma sebab mungkin Ajmal dari dia baby dia di taska. Hingga pandai berjalan. Dari dia belum pandai merangkak.. Aku nampak. Nangis dia, ketawa dia.. Ah, rinduuuuuu...
Sangat syukur sebab Mama Ajmal bertimbang rasa orangnya. Masih mahu bawa Ajmal berjumpa dengan ku untuk hari terakhir dan bergambar dengan Ajmal.. seronok tapi cuma seketika. Dan sekarang, ku bawa kenangan Ajmal..
Inilah cabarannya bila kerja di taska. Kita bukan hanya berhadapan dengan risiko bahaya keselamatan dan kesihatan kanak-kanak sahaja. Tapi, kasih sayang. Sesetengah pengasuh bukan tak da hati untuk sayang anak orang macam anak sendiri. Malahan mungkin ada yang nak bawa lari anak orang tu kerana terlalu sayang. Tetapi, masih ingat. Kami cuma pengasuh yang diberi amanah menjaga anak orang sebaik mungkin. Menjaga dan mendidik. Memberi kasih dan perhatian di saat ibu dan ayahnya bekerja. Kepada para pengasuh yang kurang hati, asuhlah dengan baik. Ku tahu ia bukan kerja yang mudah. Tangisan kecil, tekanan, kesibukan. Kita mahu marah. Moga Allah berikan kalian kekuatan untuk terus mengasuh dengan baik...
Ajmal, Fariz, Danisha, Daniel,Zahra- ini kategori baby hingga 1 tahun lebih
Maryam, Aisyah, Yana, Bihah, Alisya, Amani, Aina
Haziq, Hazim, Aliff, Asyraff, Fiqry, Rafiq, Zikry, Adam, Shahrul
(Gambar yang lain-lain, aku akan upload pada kisah mereka yang akan ku catat nanti insya-allah...)
Ku bawa kenangan gembira ini bersama..

No comments:

Post a Comment