Thursday, November 24, 2011

keikhlasan penulisan

Alhamdulillah
Daripada banyak tips yang aku baca mengenai penulisan. Kita perlu banyak membaca untuk dapat menulis dengan idea yang bagus, dengan ayat yang mantap dan pastinya untuk membiasakan membaca dengan ayat-ayat yang mampu menarik perhatian orang ramai.. ayat bravo gitu..
Apa pun, kiranya ingin menjadi penulis, pada pendapat peribadiku,

-penulis tu perlu tahu apa reason dia menulis? untuk apa? kenapa? Dan sebab itu pasti menguatkan diri untuk terus menulis walaupun ada dugaan yang melanda. (Sungguh, dugaan itu tak tersangka ianya dugaan, dan jangan kata kita dah cukup sabar bila kita belum diuji. Dan lagi, ingatkan diri, bahawa ada orang lain diuji lebih hebat dari kita. sungguh, ujian itu setimpal untuk kita dan Allah tahu yang terbaik untuk kita)

-penulis juga perlu jadi diri sendiri. Memang tak dinafikan. Bila kita banyak membaca hasil penulisan orang lain, pasti kita terpengaruh dengan cara dia menulis. Pada ku, itu tak salah. Cuma, jangan meniru penulisannya. Kalau ingin ambil mana-mana petikan, pastinya ianya dikreditkan pada penulisnya..

-ikhlas dalam penulisan. Owh, ini penting sekali. Ikhlas, Ikhlaslah dalam apa jua. Siapa tahu kita ikhlas??Allah tahu. Penulisan yang ikhlas dari jiwa akan mampu mengusik jiwa pembaca insya-allah.Perasan tak, kalau kita membaca pada mana-mana tulisan karangan sesiapa pun, ada yang dapat menyentuh hati kita direct automatik, la tu gak (kata oghang utara)..dan adakalanya tidak (untuk kes yang tidak ni, kena check balik, mungkin hati kita yang sukar diusik dan ditegur).

Jadinya, untuk itu. Bagaimana untuk hasilkan penulisan yang ikhlas??? Sekali lagi pada pendapat peribadi ku..
sentiasa menulis,
belajar menulis,
cuba istiqamah,
betulkan niat (why i'm write???),
rajin melihat dan membaca penulisan orang lain dan
berdoa'lah pada ALLAH yang satu untuk menjadi hamba NYA YANG IKHLAS KERANA SESUNGGUHNYA BEGITU SEDIKIT HAMBANYA YANG IKHLAS...

Sekian, sedikit untuk waktu ini. Perkongsian peribadi dari ku yang baru belajar..

No comments:

Post a Comment