Sunday, November 13, 2011

Ilmu

Alhamdulillah.. dapat jugak menulis something kat sini lagi... sebenarnya bukan senang nak menulis kat sini. Nak konsisten pun belum dapat. Jadinya, untuk kesempatan yang ada, aku ingin menulis sesuatu.
**********************************
Kehidupan adalah tampat belajar tanpa dinding dan ia sangat luas. Sampai ke liang lahad, nabi menyuruh kita menuntut ilmu. Malah, sampai ke negeri China. Betapa jauhnya jarak dari asia tengah ke arah timur. Proses pembelajaran itu tidak pernah ada hentinya. Biar mungkin tanpa buku, tetapi, kehidupan yang dilalui itu juga bermaksud mempelajari sesuatu jika dia mahu belajar dengan kesilapan yang telah dilakukan. Dia mahu belajar dengan apa yang diperhatikan di sekelilingnya.

Namun, mungkin bagi sesetengah orang, proses belajar tetap ingin mahukan sesuatu yang lazimnya dilalui iaitu, melangkah ke kelas, mendengar seorang pengajar memberi ilmu, mencatat sesuatu, menerima sesuatu di dalam kelas dan kemudian memberi ilmu kepada yang lain pula. Dan pembelajaran ini juga adalah sangat berharga bilamana, dia menyedari betapa pentingnya ilmu. Ilmu itulah yang menjaga dirinya kelak.

Tuntulah ilmu selagi boleh, selagi mahu dan yang penting selagi hidup. Zaman sekarang canggih. Belajar dari rumah pun boleh. PJJ kata Ustaz Don. Ustaz ustazah ada kat cermin kaca TV, boleh talk by phone tuk tanya soalan. Itu juga proses belajar. Asalkan mahu, pasti boleh.. Tetapi, biarlah menuntut ilmu yang benar. Dan dibawa ke jalan yang benar.

Sekarang, manusia cerdik pun boleh jadi jahat bila salahguna ilmu.

Dalam niat belajar dan mendapatkan ilmu, perlulah ikhlas keranaNYA.. MOGA-MOGA ILMU ini tidak membongkakkan diriku malahan, membantu aku dan saudaraku ke jalan y ang mendekatiMU YA ROBBI..

MOGA-MOGA, ilmu ini menjadi aku hamba yang lebih taat pada suruhanMU, yang rendah diri kepadaMU juga kepada makhlukMU, ALLAH..menjadikan aku hamba yang mencintaiMU...

No comments:

Post a Comment