Friday, October 22, 2010

masak oh masak

Memasak merupakan satu kemahiran yang tidak dimiliki oleh semua orang secara semulajadinya.. namun, secara keseluruhannya, ramai orang boleh memasak..

ok, aku guna fakta aku buat sendiri..tak kisahlah masak macam manapun, sebenarnya semua orang boleh memasak..asasnya, ada bahan masakan+sumber api=makanan dan yang penting ada orang yang mencampurkan bahan2 tu, dan dikenakan dengan sumber api untuk dijadikan makanan..(ulaman terkecuali)

kalau nak cari isteri, carilah yang pandai memasak, mengemas, rajin.-pesan mak-mak, nenek, atuk, kakak, mak sedara-.etc..jangan lupa agamanya pun penting..satu bonus untuk para suami yang dapat pakej lengkap dalam diri seorang wanita..nak pulak, zaman moden ni, susah jugak nak jumpa perempuan yang dikatakan perempuan melayu terakhir yang dilabelkan ayu, baik, rajin dan yg sewaktu dengannya..

jejak pena hamba ke dapur untuk hari2 kebelakangan ini..sekadar menolong apa yang patut..andai bonda tinggalkan aku sendiri di ruang masakan itu, entah aku tak pasti menu apa yang bakal ku hidangkan pada ayahanda..jadinya, kerja2 am memotong bawang, membasuh pinggan sahaja ku lakukan..dan satu lagi...mengacau lauk..>_<

aku cuba menghadirkan minat untuk memasak..pergi ke dapur sebelum di suruh, tanya bonda bahan2 yang perlu, buat kerja2 dapur yang lain..but..hehehe...atau sifat yang bermula dengan huruf M dan mempunyai lima huruf yang disusun dengan baik sebagai MALAS itu adalah jawapannya..tanya diri...

Yang menyeronokkan tentang memasak bila ada orang makan masakan kita (puji ke tak ke belakang kira)
Yang paling tak seronok bila lepas memasak, aku jadi kenyang tetiba...walaupun tadi beria-ia nak makan masakan tu..
Yang tiba-tiba jadi hilang mood nak masak, bila gas habis..
Yang jadi lebih malas nak masak, bila ada orang lain boleh masakkan untuk kita
Yang jadi agak bengang nak masak. bila masing-masing tunjukkan skill memasak yang hebat sedang kita tak tau..atau nak tunjuk ego sendiri..

Apa pun perasaannya, satu keperluan untuk memasak..tak kan nak beli tiap kali nak makan..kalau belajar dulu bolehla..kehidupan masih panjang (insya-allah andai umur panjang..), dan manusia memang akan makan..manusia perlukan makanan untuk meneruskan kehidupan..memang kedai makan pun banyak..pilih aja mana suka, tapi tak best gak kalau makan kat luar je..

satu kelebihan untuk memasak sebab dari masakan dan makanan yang enak dimakan, hubungan tak baik pun boleh jadi baik..yang ni penting sebab hubungan adalah sesuatu yang sangat penting..retak hubungan banyak jiwa yang merana...

4 comments:

  1. oo..belajar masak ye...
    nanti bleh ajar ikin. hehe :p

    ReplyDelete
  2. agaknya ikin lagi pandai masak dari saya..hehe

    ReplyDelete
  3. alalalalala....masak ....masak...masak....jgn tak masak.... pandai eh...hahahaha....

    ReplyDelete
  4. raya aji tak sure balik..... wa...rindu

    ReplyDelete