Wednesday, October 13, 2010

Anak-anak Malaysia

hem..sepanjang menyiapkan laporan praktikum, sebenarnya tanpa sedar dapat something yang sangat bermakna..Dari segi akademiknya, aku tau teori2 motivasi yang dikaitkan dengan kepuasan seterusnya, kajian-kajian lepas yang menyatakan hubungkait kepuasan kerja dengan komitmen kerja. Sudah pastinya yang berkomitmen orang yang lebih berpuas hati dengan kerjanya, keadaan persekitaran kerjanya, dan segalanya berkaitan dengan kerjanya, sahabat sekerja, majikan, dari aspek gaji, ganjaran, kebajikan dan lain-lain..Kadar untuk ponteng rendah, kadar tukar ganti kerja lebih jimat, produktiviti kerja lebih baik, pandangan masyarakat pada organisasi pun positif..Bila dah berkait macam tu, terkesan la pulak pada pertumbuhan ekonomi dan sosial masyarakat.

Dalam laporan yang aku buat, aku lebih tekankan Teori Motivasi Herzberg pada elemen yang mempengaruhi kepuasan kerja. Faktor Hygene dan Motivasi diambil kira dalam teori tu. Aku buat soal selidik kat MPK..secara rawak, ramai yang komited dengan kerja kat situ..Dan analisis melalui kaedah SPSS menunjukkan wujud ke tak hubungan tu..Dan analisis SWOT pula tuk pembangunan organisasi, tuk pengurusan strategik organisasi mencapai matlamat..aku dah belajar SWOT ni masa sem 1, tapi cari semula maklumat sebab dah tak ingat..huhu.

Seronok sebenarnya buat kajian, tapi..hehehe..ada pulak tapinya..kan bagus tak de tapi ni..tak de tapi, tekanan tu biasa. cuma bila kita hadapi tekanan tu kita memang akan rasa tertekan tapi bila dah melepasi saat tu, bila dah siap, everything free..huh, lega..malahan dapat ilmu lagi. Aku akui sangat ni..bila buat sesuatu tugasan bukan buat bodoh-bodoh je..kita kena tau kalo tak, memang keje jadi tak elok..memang ada jugak subjek yang aku tak berapa nak faham macam ekonomi, fiskal..yang ni amik masa panjang nak faham (untuk aku la)..Paling rasa macam terkilan subjek dasar awam dengan asas pentadbiran awam..sayang tak dapat skor sbb tu subjek rasa yang menyeronokkan dan senang sebenarnya..hakhak..bila dah lepas baru terasa..yang penting belajar tak boleh henti...

Ada jugak kawan-kawan aku yang nak sambung master.aku teringin tapi rasa macam nak tukar bidang..huhu..Maslin, salah seorang kawan aku, memang suka bidang2 politik ni..insya-allah sambung pengajian Master ke UKM..aku sokong penuh hasrat dia..Lagipun dia dah minat. tak de perkara yang menghalang lagi dengan syarat yang boleh dipenuhi, insya-allah..Dia pilih untuk buat kajian at least tak terlalu fokus pada pembelajaran kuliah..

PMR mansuh?huhuhu..harap2 akan lahir generasi yang tetap berilmu dan rajin membaca walaupun peperiksaan dah tak da..yang aku tengok, lazimnya, aku dan kawan-kawan aku, bila nak exam baru nak bukak buku..bagi yang tumpu dalam kelas oklah..yang tidak ni, masa tu lah nak bukak balik bab 1, baca semula satu buku tu dalam masa yang singkat, memang tak bagus cara ni, tapi malas punya pasal..masalah diri sendiri..jadinya, bila dah tak de peperiksaan ni harap anak-anak Malaysia tetap rajin membaca dan ada alternatif lain untuk pupuk budaya membaca, ulangkaji dan segala..

Secara peribadi, aku suka masuk exam, aku suka suasananya..memang masa tu aku tahu, ok, aku banyak tak study lagi, apa yang dah aku baca, apa yang aku tahu, tak tahu..dan yang sewaktu dengannya..harap2 jugak lepas ni mungkin ada cara lain untuk lihat kemampuan diri anak-anak Malaysia..

No comments:

Post a Comment