Tuesday, October 26, 2010

Kebas+Makan

Sesemut..Serban..Ini antara dua istilah yang aku tahu yang boleh dikaitkan dengan perkataan kebas..aku tak tahu apa logiknya perkataan serban dikaitkan dengan kebas..mungkin ejaannya sereban..Aku dan kawan-kawan pun pernah guna perkataan ni tapi bila cakap dengan orang lain negeri ada yang tak faham.. Ada yang panggil sesemut..tapi dalam perkataan yang boleh diterima semua ialah kebas..

Selalunya, kaki dan tangan akan terasa kebas bila anggota tersebut 'dilipat' kerana ada sendi..selalunya dikaitkan dengan'darah tak sampai..Kekadang bila dah terlalu lama duduk dalam aircond pun tiba-tiba terasa kebas..Sebenarnya kebas kaki atau tangan ni boleh mengundang penyakit seperti yang dikata Pakar Perunding Neurosurgeri (Bedah Otak dan Saraf) Hospital Kuala Lumpur, Dr. Azmi Alias. Kebas dinamakan sebagai parasthesia- bhgn anggota badan tak boleh merasa (kan selalunya, kita tak bagi orang sentuh pada bahagian yang kebas tu..hehe, rasa geram je kan >_<). Kebas ni boleh jadi lebih teruk kalau terus dibiarkan dan ditambah dengan amalan gaya hidup yang tak berapa nak sihat..Nak tau lebih lanjut klik kat sini..

Ada setengah orang gunakan minyak panas, ada yang tuam dengan air panas nak meredakan kebas.Dan aku sendiri bila kebas kaki, aku mula letakkan kaki pada keadaan lurus, mengurut bahagian kaki dan menggerakkan kaki. Tangan pun macam tu. Maknanya, kedudukan badan aku berada dalam keadaan tak betul..

Em, dah duduk kat rumah ni, tengah musim hujan mendung2 begini melepak dalam rumah sambil melengkapkan borang mohon kerja, search kerja kosong yang menepati citarasa dan kelayakan, blog walking dengan tahap internet yang tak berapa nak baik ni, memang banyak duduk dan makan..huhu..mak dah kata 'awak ada keturunan darah tinggi, jaga makan dari muda'..kata ayah kawan aku plak. 'masa sihat la nak makan yang sedap-sedap..nanti badan dah sakit, nak makan dah tak boleh.' hehehe..makanlah dengan berhemah. Aku tengok ayah sedara pun dah cukup sengsara.. Gout memang menyakitkan. Kekadang takut tengok dia makan macam-macam tapi dah selera dia..huhu..Makan dan bersenam.. Ingat lagi masa praktikal hari tu ada staf cakap, 'Makan je, nak risau apa badan gemuk'.

Em, pada aku, as long as sihat, tak kisahlah. Kena kawal makan dan buat senaman. Air masak jangan lupa. Mungkin ada yang gen badan besar..Ada pulak yang makan banyak tapi tak naik plak badan dia..Sebenarnya kita sendiri boleh rasa bila masanya badan rasa tak sedap.. Terus hidup sihat.Salah satu nikmat yang jangan dilupakan 'Sihat sebelum tiba waktunya Sakit'..


1 comment: