Sunday, August 5, 2012

Tarbiyyah Sahur

Alhamdulillah..

Serasa sayu pun ada..dah 16 ramadhan rupanya.. sekejap sangat masa berlalu.. hari-harii yang lepas, berusaha mendidik diri.. hasilnya, tak ketahuan di tahap mana.. masih dalam proses tarbiyyah diri dengan amalan-amalan dan ibadah..insya-allah..

Sahur

Tang sahur ni yang lemah ni. Mata dah la mengantuk, tapi memikirkan esok nak puasa.. bangunlah jugak dengan malas-malas..

Bila dah semakin em.. dewasa la kot kiranya...
Kat tv plak para ustaz ustazah makin kerap bagitau pasal kelebihan sahur.. Sunnah nabi s.a.w
Jadinya, konon-konon kuatkan semangat nak ikut sunnah nabi muhammad s.a.w ni.. tapi terkadang ada gak terponteng sahur..ngantuk punya pasal...lagipun, rasa, tak pe lah tak sahur pun, aku tak rasa lapar pun. sama je... konon, riya' dengan diri sendiri, dah tentu riya' dengan Allah dan Rasul.. masa tu tak sedar diri lagi..

Then, bila masa menginjak dan usia semakin meningkat.. para ustaz dan ustazah jugak sangat tidak jemu memberikan ilmu... lama-kelamaan ia masuk dalam hati..

'


Tarbiyyah..

Dan teringat pesanan ini..
Bangun sahur bukan semata-mata untuk makan dan minum tetapi juga untuk mendekatkan diri kepada Allah..
Akhirnya, ini lah yang aku cuba sematkan dalam hati..
Sebulan di bulan Ramadhan..ada 30 hari..mungkin kita gagal hari pertama, hari kedua, hari ketiga. Tapi tak mustahil kita berjaya untuk bangun solat malam satu hari nanti dengan tarbiyyah sahur di bulan ramadhan...
Bangun sahur waktu pagi... dan terus buat solat sunat.. mula-mula buat satu solat sunat jer.. rasa rajin lagi hari esok ditambah dengan kesedaran yang mati tu anytime, buat solat sunat taubat.. ditambah pulak ceramah dan motivasi dari alim ulama, buat solat sunat hajat dan lain-lain...
insya-allah, bila sampai bulan syawal, zulkaedah, zulhijjah dan bulan-bulan seterusnya, kita terbiasa untuk bangun malam, beribadah dengan qiyamulail... insya-allah..

itu tidak mustahil dengan kesan tarbiyyah sahur di bulan Ramadhan.. insya-allah...

No comments:

Post a Comment