Friday, August 3, 2012

Langkah Kaki

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Kehidupan hari-hari tak menemukan kita dengan manusia yang sama.. Kita akan bertemu dengan ramai manusia yang berbeza dan dengan perangi yang bezanya dan tak terduganya kita dengan sikap manusia. Sikap yang baik tu pastinya mendapat pujian. Dan senyum senang.. dan bagaimana pula sikap yang sebaliknya???

Menghadapi manusia yang pemarah, kita boleh bersikap seperti air. Berusaha untuk sejuk. Dan kita tahu.
Tetapi bagaimana menghadapi manusia yang sombong?

Ku bertanya kerana ku tidak tahu.. bagaimana nak menghadapi manusia begini... Nak cakap lebih-lebih pun ta mampu sebab dari riak muka pun dah tersa sangat hati.. maka sebaiknya pada saya cepat-cepat beredar dari situ setelah segalanya pasti dan selesai saya tuturkan..

Mungkin juga dia tidak berniat untuk menjadi begitu, jadi. Biarlah. Mungkin saja ada rezeki lain.. dan itu pasti.. Sementara ini, cubalah jalan yang ada dan bertahan sehingga ada yang lain itu tiba dan berusaha untuk mendekatkan diri yang bakal tiba itu..

Saya membaca Hamparan Shamrock Ku Seru NamaMU..sungguh perjalanan ustaz Hasrizal bukanlh mudah yang disangka ramai orang bila kita melihat kejayaan beliau.. Malahn, terdapat ujian-ujian yang rasanya, jika kita, kita tak mampu hadapi. Tetapi kerana itu Ustaz Hasrizal, Ustaz dapat hadapinya.. Tiap ujian tu Allah tak bagi kalau hambaNYA tak mampu.. Betapa hebat dan begitu banyak ujian yang dilalui ustaz dalam buku travelog dakwah terbaru tersebut..Jadinya, ujian untuk saya jua bukanlah begitu besar..cuma, berusahlah.

No comments:

Post a Comment