Monday, August 6, 2012

Dewan Makan di kala Ramadhan

Tahun 2006, ditakdirkan mengambil STAM di Kuliyyah Al-Lughah Wa Ad-din As Sultan Abu Bakar, Pekan. Dan pada tahun itu, ditakdirkan peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)  jatuh pada bulan Ramadhan.

Belum exam lagi dah terbayang macam manalah nak jawab exam tetengah puasa. Kalau mengantuk macam mana? Time tak puasa, mengantuk, bolehlah minum air..Dah bulan ramadhan, makanya dilarang sama sekali minum air dari terbit fajar hingga terbenam matahari.. Risau sangat tak dapat jawab exam...

Dan bila tiba hari kejadian.....

Rupanya, tak la seteruk  yang disangka...Macam biasa, masuk dewan, jawab exam.. Tak de la sampai tak boleh jawab sebab puasa..

Dan yang bestnyer...
Tiap kali malam lepas terawih, moreh di dewan makan. Ustaz kadang-kadang belanja murtabak.. memang syiok sangat rasanya...konon-konon nak ambik banyak.. nafsu makan... tengok macam sedap jer.. sekali, dah makan sepotong dua, kenyang betul.. murtabak dia entah macam mana ek... tebal tapi sedap.. inti pun banyak.. sedap sangat..hehehe..

dan lepas tu, duk la kat dewan makan sebab stdy terus kat situ. Menghafal untuk subjek-subjek seterusnya..Memang tak sedar jam pukul berapa pun.. sambil menghafal, tersengguk-sengguk.. Dewan makan dibuka untuk stdy. Jadinya ada pelajar lain yang stdy jugak stay up terus sampai sahur...nak kata stay up entah la jugak. tersengguk-sengguk, tertidur kat situ la jugak..

Bilik dah jadi rumah kedua... Cuma balik untuk bersihkan diri... selebihnya, banyak masa kat dewan makan... Bagus jugak, sebab senang nak bersahur..Kalau dah duk kat bilik nak turun ke dewan makan, entahlah.. Lagi satu, dekat dengan surau.. Dah siap sahur, dek kerana ada rakan yang ke surau buat qiyam, lama-lama terikut sikit-sikit...

Alhamdulillah, sahabat sahabat semua lulus..


1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete