Monday, May 7, 2012

Daniel si tembam tomey

Hehehe.. alhamdulillah..akhirnya dapat menjejak ke taska.. kangen banget dengan budak-budak kat taska. Sampai dah tengahari..budak tengah tidur. Sempat zohor dulu then tunggu budak bangun. Tak bangun-bangun.
"Ika, diaorang tidur pukul berapa?"
"12"
"Diaorang dah makan ek?"
"Dah tadi."

Jawabnya, budak-budak ni akan bangun lambat. Perut dah kenyang dan akhirnya aku pun lena la sekali ngan budak2 tu.. Tak lama pastu, aku bangun, budak-budak ni tak bangun lagi. Nak kejut sat g kesian plak kat Ika denagn Farah. Baru nak rehat. Jadinya biar je la budak2 ni tidur..

Tengok muka budak2 tengah tidur. Ya Allah, lena sangat diaorang tidur..usik2 muka Ajmal, muka Daniel. Dua2 ni baru setahun lebih.. Tapi memang tak bergerak. lena sungguh..

Seronok sangat walaupun sekejap..

Masa kerja dulu, bila rasa letih, terduduk gak la tepi dinding..
"Den, sini jap den."
Daniel pun datang dengan terkedek-nya..
Datang dengan penuh senyum dan sengih, suka dan gembira..
"Nak sayang Den sikit."
Daniel duduk kat riba seperti biasa..dah tahu je dia..
Peluk Daniel..
Dan, the miracle is...
Hilang rasa letih..
Patutla pun kalau ada terbaca kisah-kisah ibu bekerja, then bila nampak wajah anak, kembali bersemangat..huhu



Selalunya Daniel yang dipanggil sebab Daniel, if kita manjakan dia, dan kemudian, kita boleh tinggal-tinggalkan buat kerja lain, dan dia tak merengek sangat.. tapi untuk yang lain, lain pulak caranya.. 


Hem, Daniel, masa mula-mula daftar masuk. Dia tak pandai jalan lagi, dan kalau tengok kat pic tu, Daniel agak berisi dan besar. Semangat nak mendukung dia nih. Dia belum boleh berjalan. Dan agak takut. Tapi Alhamdulillah, sempat kami ajar dia jalan dan mungkin ibu dan abah dia ajar juga di rumah, Daniel pun pandai berjalan. Bila dah berjalan tu, ha, mula la nak ke sana, sini.

Bila Daniel merajuk kena marah, atau tak dapat barang yang dia nak, dia akan jauhkan diri dari kita, tapi kalau kita nak pujuk dia balik senang jer..

"Den, meh sini meh." Sambil buat isyarat tangan memanggil, buatlah ayat-ayat manja nak memujuk budak-budak. Dan, memang tak lama. Daniel akan datang dekat dengan kita. Peluk, cium jer dia, cakap dengan dia, dia akan ok.

Dan lagi, Daniel ni suka nak susu..
Kalau nak susu, dia akan tunjuk kat botol dia, atau tunjuk ke arah dapur, atau dia akan
tarik-tarik baju kita.

Sekarang, Daniel dah pandai cakap. Apa kita cakap, dia akan ikut dalam pelat-pelat dia.
Comey sangat..hehehe
"E-gu, e-gu."
 Ha, dah gaya ejaan nama korea dah ni.. mean that..cikgu, cikgu..hehe..

Moga Daniel menjadi anak yang soleh..amiin..


No comments:

Post a Comment