Saturday, May 12, 2012

Tanah tumpah darahku

Alhamdulillah..hari ini masih bernafas, Alhamdulillah, moga rasa lebih baik..

Semalam, sempat gak tengok kat tv1 ada rancangan khas. Ni mesti apa-apa ni? Memang dah betul pun. Perhimpunan UMNO rupanya.. Layan la kejap. Nak dengar gak apa isi-isi ucapan nyer.. Dan
"Kalau UMNO ni betul-betul...."
Memang ayat itu saja yang mampu terkeluar dari mulutku..
Adakah hakikatnya UMNO kurang betul?
Aku tak mahu jawab soalan ini dan biarkan begitu.
Sebagai pemudi, dan sebagai salah seorang insan yang sedar tanggungjawab untuk negara dan bangsa juga agamaku, aku suka nak membaca, nak melihat pandangan2 manusia tentang politik, tentang parti2 dan gelagat2 ahli politik tak kira pembangkang atau kerajaan.

Tuan Guru Nik Aziz

Siapa sahaja tak mengagumi kehidupannya? Caranya yang sederhana, ilmu agamanya dan kepimpinannya. Sebaik ada hukuman mengkafirkannya.. Allahu robbi, apa nak jadi dengan dunia ni? Apa nak jadi dengan mereka ini? Tiada ilmu? Dipergunakan?
Kalau dipergunakan, yang menggunakannya itu juga, adakah sangat terdesak? huhuhu

Huhuhu.. aku sangat kecik nak cakap hal politik malaysia. Tapi aku sokong kata Dr Mat (Dr ahmad Martadha Mohamed, Pensyarah UUM, Penganalisis Politik). Kebetulan aku ada dengar kat Awani temubual by phone. Dr Mat ni aku kagumi cara dia mengajar. Yup, aku sempat belajar dengan dia untuk kelas Etika Pentadbiran Awam masa kat UUM. Dia sangat tegas, tetapi berlembut juga. Boleh tolak-ansur. Time kelas, janganlah datang lambat, buat malu jer.. Dalam kelas kena duduk depan. Jangan berangan nak duk belakang, sat g kena panggil. Kedatangan pelajar diperiksa satu persatu. Dipanggil sorang2.. Kelas ni kelas kecil, so that jangan berangan nak ponteng. Kelas ini adalah satu2nya kelas yang aku dan sekumpulan kawanku duk paling depan sekali tiap kali kelas Dr Mat. Kalau tak, nak duk belakang jer..huhu..Pasal tugasan. dia mahu yang lain dari yang lain. Mesti ada perbincangan antara ahli. Siapa tak buat kerja siaplah. Dr Mat ada cara nak kesan student yang tak buat kerja..Jawapan untuk setiap soalan yang diberi tak perlu semestinya betul, tapi kena ada hujahan yang bagus.

Dr Mat kata pada Awani "UMNO boleh menang besar, kalau perbaiki dari akar umbi" .Ya, saya sokong itu..

Siapa sahaja tak boleh menang if, perbaiki diri. Itu dari skop yang kecil. Saya terima itu. Jadi UMNO boleh menang besar if perbaiki akar umbi. Maka, di situ letaknya tugas yang sangat besar untuk ahli2 UMNO yang punya kesedaran untuk mengubah UMNO yang kelihatannya sukar. Tetapi itulah perjuangan sebahagian ahli UMNO yang betul-betul sedar dengan perjuangan UMNO yang sebenarnya. Dan sangat sedih, di kalangan parti yang sepatutnya menyatukan umat islam ini, ada yang sangat suka mengejar nama, pangkat, harta semata-mata. Lupa tanggungjawab. Akibatnya, nama ini jadi tidak wangi. Sedih sekali..

Jadinya, aku mengambil satu keputusan tekad, apa pun pasal politik Malaysia, aku akan tetap ambil tahu dan selidik dari kedua-dua pihak. Memang aku tak tahu semua. Tapi aku masih melihat pada gelagat2 parti, pandangan2 manusia yang menyokong pihak kerajaan dan pembangkang.. Tetapi dalam pada itu, aku ingin perjuangkan sesuatu yang lain..

Ha, nak masuk JATI ke? hekhek...


No comments:

Post a Comment