Thursday, May 10, 2012

Bila terasa jauh

Diam tak diam. dah berhari blog ni tak update.. macam mana boleh terlupa? aku yang tersilap? aku yang terleka dan terlalai dengan kesibukan dunia sehingga blog ni terabai sebegini..

Begitu pentingkah???
Ye..penting untuk ingatkan diri saya sebanyak-banyaknya, dan saya tidak pasti pada orang yang terbaca blog ini.

Kenapakah ia sangat penting???
Ia kembali kepada niat. Setiap yang kita lakukan berpandukan apa yang kita niatkan..dalam hadis dah disebutkan.."tiap amalan itu bergantung pada niatnya..."jika itu yang dia mahu, maka itu yang dia
dapat.. saya meniatkan penulisan blog ini untuk perbaiki diri saya mencapai redha Allah..

Tak semua pengisian dalam blog ini memuhasabahkan diri, tetapi saya ingin mengambil pengajarannya daripada tiap apa yang saya tulis juga redha Allah itu sangat penting dalam hidup.. antara syurga dan redhaNYA, yang mana kita dahulukan? Aku selalu teringat satu cerita ini mungkin dari hadis.. "jika syurga yang kamu minta, maka, kamu tidak akan dapat syurga' lebih kurang ayatnya, tapi itu maksudnya.. :sebalikya,pintalah redha Allah..

Kenapa pula teremosi ni???

Rupanya,jauh dengan Allah.. jauh dengan kasih sayang dan peringatan dari Allah, walhal, terang-terang Allah ciptakan alam untuk dilihat kebesaran Allah. Terang dan jelas, ingatan dan azab Allah untuk manusia, untuk hamba yang ingkar kepadaNYA..Terkadang, kita sangat leka dengan nikmat Allah yang diberi pinjam sekejap cuma. Betul. Manusia ini terlalu cepat leka dengan nikmat Allah..Maka, apabila diminta kasih sayang Allah, Allah akan beri sedikit kesusahan untuk melihat bagaimana reaksi hambaNYA..

Kerana sesungguhnya, dengan ujian dan kesusahan itu, salah satu wasilah untuk kita dekatkan diri kembali kepada Allah, kembali ingatkan diri, kembali merayu akan kasih sayang Allah..Jika kita terus tersenang dengan keindahan dunia, dengan kasih sayang manusia, kita akan lupa kasih sayang Allah yang lebih utama..

Kembali kepada Pencipta..

Manusia ini sangat sayang dengan keluarga, saudara, sahabat dan harta.. sayang dengan dunia..
Walhal, sayang itu jika salah digunakan, ia satu kebinasaan..

Kembali kepada Kalamullah..

Mukjizat terbesar dan teragung dikurnia kepada Nabi Muhammad S.A.W.. dalam tiap susunan kalimahnya yang indah, makna yang sangat memaknakan kehidupan, dalam lafaz yang ya..juga sangat indah bila dilafaz betul dengan tajwidnya, betapa terasa, kebesaran dan keagungan Allah pada mukjizat yang satu ini. Belum lagi diteliti maknanya.. lihat, sekejap bait-bait makna kalimah bahasa syurga itu.. sepatutnya, menginsafkan kita sebagai hamba..kembali kepada Allah Yang Mencipta..

Waallahua'lam..

No comments:

Post a Comment