Wednesday, July 27, 2011

risaukan dia

Dah nak jejak bulan pose ni.. rejab dah lepas, syaaban hampir melabuhkan tirai. mudah2an ramadhan kali ni dapat memperbaiki diri.. sama2 kita berusaha..

Berhati hatilah dalam hidup wahai anak muda.. sungguh hidup ini sangat banyak durinya. Dan sebanyak mana juga aku katakan begitu sungguh, tetap ku risaukan adik-adikku. Hanya dua orang tapi keduanya permata.

Patut la pun, mak selalu nasihat, "hati-hati, jaga diri". Tapi itulah sebenarnya, hati-hati dan jaga diri. Bukan saja jaga keselamatan diri, tetapi merangkumi semua perkara. Jaga kesihatan, jaga hati, jaga jiwa, jaga solat, jaga adab, jaga tatasusila, ulangkaji pelajaran, pergi kelas, jangan ponteng, jaga makan minum, jangan keluar ke bandar tak tentu pasal dan segala macam lagi. Itu semua merangkumi dalam 'Jaga diri'.

Mulanya, aku cuma faham jaga diri ni sebagai jaga keselamatan. Tak terfikir pun semua, tapi bila aku semakin dekat dengan mak, semakin faham risau mak, barulah faham apa maksudnya. Dan kerisauan itu yang buatkan aku mula nak membebel pada adik-adikku.

Dan disebalik segala kerisauan itu satu yang perlu dipegang ialah kepercayaan. Kepercayaan yang telah diberi kenapa perlu khianati. Dengan kepercayaan dan amanah itu yang dapat membenteng diri kita daripada sesuatu yang mendatangkan keburukan.

No comments:

Post a Comment