Monday, July 4, 2011

Pengasuh berijazah

Macam poyo sikit tajuk tu ye..hehehe

Pena hamba hari ini ingin nukilkan rasa gembira..hehehe..sebab ajmal kembali hadir ke taska..hehe
Ha, itulah gambar ajmal sebulan yang lepas. Gambar sekarang, Ajmal dah semakin tembam dan sihat. hehehe. Ni muka macam nak nangis je. hehehe

Suka sangat Ajmal kembali hadir.

Menjaga anak2 orang ni kadang2 kita boleh rasa macam jaga anak sendiri. Kalau tak letakkan perasaan itu mungkin habislah anak orang tu. Dan lagi ia satu tanggungjawab. Kalau kerja depan laptop ni lain. Mengadap laptop. Kerja dengan manusia kecil2 ini. Ia satu nyawa. Jangan cakap lah bimbangnya mak. Risaunya abah. Tapi kepercayaan, dan pengalaman itu perlu dicari. Belajar dari kesilapan. Bukan sikit silap aku buat sepanjang jadi pengasuh dan sekarang masih lagi seorang pengasuh. Banyak silapnya, Tapi, inilah proses belajar.

Sesungguhnya, Allah sayang pada hambaNYA yang berusaha perbaiki kelemahan dan kekurangan. Mudah2an kita berusaha bersama.

Mula-mula menjaga Ajmal, dan dialah yang pertama sbb tak pernah jaga anak sedara yang masih baby atau ada adik kecik. Dari Ajmal banyak yang aku belajar. Terima kasih pada Kak Nora yg percayai aku tuk jaga anak dia walaupun tahu aku memang tak da pengalaman langsung, yang berkongsi ilmu. Dan sangat2 terima kasih pada penyelia merangkap sepupu aku yg banyak sangat bagi ilmu. Pastinya pada bos Taska Makmur Jaya. Panduan yg diberi tanpa jemu sesungguhnya banyak mengajar aku. Dan sokongan mak abah tak pernah henti walau kerapkali aku adukan betapa letihnya menjaga anak-anak ini dengan kerenah mereka. Walau mak abah mungkin ada rasa tak sampai hati, tapi aku yakin mereka juga ingin beri aku ruang dan aku sangat hargai dan bersyukur dengan itu.

Hargailah setiap apa yang dilalui. Ia pengalaman yang sangat berwarna yang mencantikkan warna kehidupan kita. Walau mungkin ia berwarna hitam, tapi ia tetap satu warna dan warna hitam itu boleh ditutup dengan warna2 lain yang lebih ceria yang boleh kita lukiskan. Atau sekiranya ia langsung tidak boleh ditutup, biarlah yg telah berlalu itu berlalu sebagai panduan kita, dan terus mencorak warna2 lain. Moga warna itu kan mengindahkan kain yang kita corakkan..

1 comment:

  1. nak blaja la awal2...buley kawen dak?? huahua

    ReplyDelete