Saturday, July 30, 2011

Bola Sepak, Matematik dan Dia

P.M: Petang yang damai

Ruang Tamu:

Asyik baca paper. Agak-agak pasal apa? Bola .. Huhuhu.. Sedih sangat Malaysia kalah. Macam-macam ulasan. Tapi geram sangat dengan players dari Negara Singa. Huhuhu. Pe pun, Tahniah tuk pasukan Malaysia yang tetap berusaha bermain dengan bersungguh-sungguhnya.

(Bukan nak cerita pasal bola sepak sebenarnya )

Tv kat depan mata buat tak endah dah.. Dan, tiba-tiba……….

Damia datang dengan satu fail kemas di tangan dan sebuah pencil box. “Kenapa Mia?” Saje je aku buat tanya-tanya walaupun dah tahu niat suci Damia itu.. hehehe…

“Matematik.”

“Adoi Mia, N dah lama tak buat matematik. N tak pandai macam Una.”

(Awal-awal dah menyerah kalah. Jangan ikut perangai tak positif ni.)

Dengan langkah ingin menolong, kitaorang ke ruang tamu depan.

“Una kata dia tak pandai pecahan.”

(Ok. Aku pun apa kurangnya..hehehehe..)

Then, we try our best to find the answer.

Memang tak susah pun sebenarnya, tapi dek lama sangat dah aku tak melibatkan dengan segala istilah nombor-nombor. Huhuhuhu..

Akhirnya, satu kepuasan muncul. Kepuasan yang dah lama terpendam dari dalam lubuk hati Kepuasan bila dapat jawab soalan Matematik. Alhamdulillah, selesai juga permasalahan Damia.. Hehehe..

Then, diselangi kelas tuisyen matematik tak berdaftar itu tadi, aku sempat mengisi ruang kerohanian. Senang kata, Pendidikan Islam la. Since dah nak masuk bulan Ramadhan, dan dia dah wajib puasa dan solat. Aku ingatkan kewajipan padanya. Kelihatan, dia perlu diberi bimbingan. Dia masih muda dan cepat belajar cuma ada halangan-halangan lain yang dia tak mampu hadapi sendiri.

Yang aku pelik sepanjang kami berbual, dia gelarkan diri dia Ana. Mana datang nama Ana tu padahal nama dia Nur Damia Rabiatul Adawiyah?

Katanya “Tengok kat tv, ada sebut, ana, ana pun ikutlah.” Sebelum tu aku ada tanya.

“Ke ikut bahasa arab, ana, ana” Dia geleng. Tapi at the last dia ada sebut.

“Ana, saya, saya.”

“Bahasa arab la tu Mia”

Dia sengih.

“Mia nanti masuk sekolah agama ye. Cakap kat ibu.”

“Tak nak lah. Kena sembahyang.”

(What will you imagine??? I’m a bit shock actually, but then, sedarkan diri kembali – She still young. We must to explain to them ok.)

So, dengan sedikit rasa spontan, aku tepuk lengan dia.

“Tak sekolah agama pun kena sembahyang. Wajib dah Mia sembahyang.”

Damia adalah budak berumur 12 tahun yang semasa bayinya, aku pernah dukung dia, yang aku sayang. Yang comel. Sekarang dia dah besar. Aku tak sangka (juga sangat bersyukur) budak yang kecik dulunya kini bercita-cita menjadi peguam.

-Doakan dia berjaya untuk UPSR tahun ini dan dia berjaya mendapatkan cita-citanya dan mengubah kehidupan keluarganya. Aminnnnn

4 comments:

  1. amin.....adik pun cakap macam tu...puas la nak brainwash dia...

    ReplyDelete
  2. perlahan-lahan angah. Ajar budak nemang menuntut ketebalan kesabaran...huhuhu

    ReplyDelete
  3. Anak adalah ibarat kain putih, ibu bapa yang mencorakkannya untuk putih atau hitam. Masyarakat juga harus bertanggungjawab.

    Pokli

    ReplyDelete
  4. betul Pok Li. Semua terlibat.. tak boleh lepas tangan..trima kasih..

    ReplyDelete