Thursday, December 2, 2010

Buku,Penghayatan dan Manusia

Bila aku ingat kembali..masa sekolah menengah, aku tidak pasti bermula dari tingkatan berapa. Majalah Fokus merupakan satu majalah wajib yang aku beli setiap bulan. Kalu tidak dapat Fokus, Majalah Siswa akan kubeli. Majalah Dewan Masyarakat pula ketika ada tajuk yang menarik minatku. Tetapi seingatku Fokus adalah majalah yang memang menjadi koleksi aku. Memang banyak input, motivasi dan pastinya soalan2 untuk SPM tika itu. Tapi aku tidak pernah menjawabnya. Aku hanya membaca isi kandungannya sahaja.

Setelah tamat tingkatan 5 aku mencari majalah yang sesuai untuk aku. Jadi aku mula melihat majalah DARA dan Nur yang ku fikir mungkin sesuai tapi dek harganya yang agak mahal aku jarang membelinya melainkan betul2 tengah ada duit lebih. Tambahan pula mengingatkan tiada banyak pengisian sebaliknya cuma fesyen yang memang cantik tapi tak sesuai ku fikirkan.. Jadinya, aku tidak lagi membeli majalah itu. Hingga akhirnya, aku terjumpa dengan Millenia dan Solusi. Tetapi Solusi lebih memberi tarikan kepadaku. Dan kini, majalah itu menjadi koleksi dan perkongsian aku dan sepupuku. Kami berkongsi. Memang ada rungutan pada harganya tapi ku kira berbaloi dengan kualiti kertas, warna dan pastinya isinya yang sangat sangat berguna.

Baru-baru ni aku ke MPK atas urusan yang belum selesai dan kemudian dapat hadiah buku yg istimewa=)..Himpunan Hadis Modal Insan..saiz yang kecil sesuai untuk bawak kat mana2 dengan muka buku yang menarik pastinya menarik minat nak baca dan yang pasti kandungannya sesuai sangat..

membaca buku, membaca dunia..

Teringat iklan pasal budaya baru2 ni tentang seorang pelajar yang masuk ke perpustakaan dengan bergayut kat telefon hhingga mengganggu pelajar dalam perpustakaan, at the last, boleh tanya pulak kat petugas kaunter pasal buku adab dan sopan..memang nak cari penyakit orang tu kan? mau tak geram..sesetengah perkara memang tak boleh dapat daripada buku. Dalam buku memang ada diajar tapi didikan melalui pengamalan yang berkesan dalam hidup seseorang..uniknya manusia ni..sangat unik..dengan akalnya, penciptaan anggota badan yang sempurna dengan fungsi2nya. Maha Suci Allah yang menciptakan manusia dengan sebaik2 kejadian..Alhamdulillah:)

1 comment:

  1. Hi Fahana..

    bos lol pun suka baca majalah solusi..
    best katanya..

    ReplyDelete