Sunday, December 26, 2010

Ada Apa dengan Bola???

Kalau tengok kegilaan orang main bola, orang sokong bola..lastly, tertanya, awatlah duk kejaq bola yang sebijik tu? hang dah dapat, hang p sepak lak..hang tangkap la..hikhik.jangan tanya la soalan ni pada diorang2 yang minat tahap gaban kat bola sebab sat g..ada beberapa jawapan yang diberi:

1)Kepuasan menyepak bola
2)Korang tak tahu jangan tanya
3)Wat muka tak layan (malas layan soklan tak membina tu)

Minat orang lain-lain..mungkin ada kepuasan tersendiri bagi si pemain bola..malahan dari kecik kekadang budak-budak diberi bola sebagai barang permainan. Bila dah besar, dia mula kenal setiap bola, dan permainan bola yang diminati secara semulajadi atau faktor sekeliling..

Bola dan Aku
Masa aku dari umur berapa aku tak pasti sehingga aku menjejak kaki ke sekolah rendah, aku main bola. Dengan sepupu aku kat sebelah rumah..Masa tu, tak macam budak2 sekarang duk depan laptop, depan tv..Masa dulu, rumah abah aku tak de tv. Nak tengok tv, g rumah sepupu..jadinya banyak masa dengan sepupu.Main pun petang je..pas pukul 5..sebelum tu, lepas balik dari sekolah, duk kat umah..Baca buku/wat keje sekolah/belajar mengaji/belajar sembahyang.jadinya, tiap petang, pergi rumah sepupu aku, main bola sepak, badminton, basikal dll..Sepupu rumah sebelah aku ni dua orang je lelaki..masa tu kecik lagi..Dia pun tak pergi ke padang, main dengan kawan-kawan dia, jadinya, adik sepupuku yang perempuan, aku dan adik aku yang dua orang lagi juga perempuan main sekali..seronok kenangan masa kecik tu..Kami main di depan rumah diperhati Mak Long..Memang seronok dapat sepak bola. Nak pulak kalau dapat gol. Sekarang, masing-masing dah besar..ia tinggal kenangan masa kecil..

AFF SUZUKI 2010

Dalam pukul 8 lebih abah bukak tv, alih channel tv2..Piala AFF SUZUKI 2010. Malaysia vs Indonesia..Jiran Malaysia Banyak persamaan, perkongsian, juga sejarah yang tak boleh dinafikan. Hubungan dua buah negara ini mungkin boleh tergugat hanya kerana sebiji bola, andai para penyokong tidak bersabar dan menurut rasa membara di hati.

Perkongsian sedikit daripada sahabatku..'yahudi letak sebiji bola, semua orang tengok bola hingga lupa solat'....terlupa dengan syariat..'saya sokong yang menang dengan syariat.'..betul kan..pada penyokong Malaysia mungkin ramai yang datang dari jauh, membuat solat jama'..cuma yang nak dikongsikan di sini, tak salah bersukan, Islam malahan menggalakkan umatnya mempunyai tubuh badan yang sihat, yang kemudiannya mampu berkhidmat untuk bumi..tetapi sayang kan andai kemenangan itu hanya kemenangan zahir semata-mata.

Teringat masa Program Imam Muda hari tu..Imam Muda Asyraf turut sama bermain bersama beberapa pemuda di situ dan bila azan berkumandang, dia mengajak untuk solat bersama..memang bukan senang nak membawa pendekatan begitu..sewajar begitulah..dn banyak pendekatan lain yang boleh digunakan..jangan lupa syariat, tunaikan yang disuruh Allah, hindarkan yang dilarang..


No comments:

Post a Comment