Saturday, July 21, 2012

Ramadhan di Taska


Berdamai dengan Kenangan

Itu antara salah satu cara untuk meraih kebahagiaan.
Kenangan lalu bukan semua indah Pastinya ada kepahitan dan warna suram dalam calitan warna kain kehidupan... tetapi itulah kehidupan..
bukan semua yang kita jumpa pada awalnya kita suka terus kita suka. Terkadang ia bertukar tidak suka. Dan terdapat juga yang mulanya kita benci akhirnya jadi jatuh cinta dan suka.


Dan bagaimana  pada hujung Mac 2011, aku tanpa fikir panjang terima tawaran kerja taska.. aik terima tawaran? macam best jer kan kerja ni.. macam orang spesyel jer boleh dapat.. hahaha...

alhamdulillah..

Allah tahu kenapa aku perlu di sana untuk hampir setahun..
sesungguhnya, kerenah mereka memang terkadang bikin hati geram dan aku terkadang bukan jadi aku.. tetapi kerenah mereka juga mencuit hati..

Ok, sekarang bulan ramadhan.. mengadap ketibaan ramadhan masa kerja kat taska. Tak terbayang, macam mana  letihnya dan laparnya serta dahaga dah  tentu.. kalau bulan tak puasa, selalu jer lapar, nak makan, g dapur. bergilir-gilir.. tetapi bila ramadhan, dah tentu tak boleh. Terbayang macam mana nak hadapi.. tetapi..

Bila masa itu tiba..

Allahu robbi....
keajaiban menjaga anak-anak kecil
Sungguh, sedar tak sedar, mak ayah diaorang datang nak ambik anak-anak..
Eh,cepatnya masa berlalu.. tak rasa lapar macam sebelum ramadhan..
Lepas tu saat suap budak-budak sarapan, makan tengahari, makan petang..Allah..macam mana boleh kugambarkan perasaan ini.. tak rasa lapar sebaliknya kenyang dan gembira tengok diaorang makan..
tak lapar..alhamdulillah.keberkatan di bulan ramadhan.. selalunya sebelum atau selepas suap budak-budak makan, kitaorang akan makan bergilir.. tapi alhamdulillah.. bukan hanya sebab "yer, kami  berpuasa, maka kami menahan lapar dahaga." tetapi serasa kenyang itu ada...

Rezeki ramadhan lagi dan aku yakin di mana-mana taska ada ibu bapa menghulur sebungkus dua kuih muih. Alhamdulillah.. rezeki di bulan ramadhan.. Pasti ada untuk sesiapa sahaja..


No comments:

Post a Comment