Thursday, June 14, 2012

UJIAN DARI ALLAH S.W.T

Sesungguhnya sebaik mana pun perancangan manusia, Allah yang menentukan. Sebagai hamba itu pengajaran yang Allah nak bagi.

Bila datang sesuatu, mungkinkah itu petunjuk? Mungkinkah itu ujian? Persoalan bermain di minda, dalam hati juga, tetapi jalan yang Allah bagi adalah mendekati Allah dan Allah akan bagi jawapannya.

Ujian dari  Allah...

Allah mahu menguji keimanan dan keyakinan kita. Memang manusia akan lemah, tapi Allah berkali-kali nyatakan, Allah ada bersama hambaNYA yang beriman. Allah kata dalam Qur'an supaya ruku' dan sujud, sabar dalam ujian. Allah akan beri ganjaranNYA..Jadi di sini, kita melihat kembali diri kita. Kita tak tahu iman kita di paras maana, di tingkat mana? Hanya Allah yang tahu. Tapi di sinilah cara kita mahu 'develop' iman kita yang dah tentu sangat nipissssss...

Yer, kita 'develop' iman. Iman tak datang macam tu jer tertiber. Dari kecik pun kita belajar rukun islam, rukun iman, belajar solat. So that, kita tengah cuba membina iman tapi mungkin masa tu pembinaan iman tidak secara betul kita tahu hikmah perlaksanaan dan segala. Ia seakan satu asas keimanan. Dan untuk menguatkan asas itu, kita terus terus belajar dan mengenali Allah, Islam, Ukhwah dan segala. Dan di tahap mana iman kita? Kita tak tahu.. Dan bagaimana mungkin boleh ada hamba Allah yang riak dengan segala yang dipinjamkan Allah untuknya sekejap? Kekadang musykil itu..
Ayuh, kembali ke jalan Allah..

Tanda Allah sayang, Allah nak kita sentiasa berdampingan dengan Allah. Berdoa', bercakap dengan Allah, sujud mengesakan Allah untuk hampir dengan Allah. Bukanlah ketaatan kita tu menambah keagungan Allah dan bukan juga dengan kelekaan kita mengurangkan keesaan Allah (aku terbaca ayat ni tapi lupa di mana, asiff jiddan), sebab Allah tak perlukan kita, tetapi sebaliknya, kita yang sangat sangat sangat sangatttt perlukan Allah. Supaya kita rapat dengan Allah, supaya kita sedar kuasa mana yang lagi berhak atas kita..

Allahu robbi, banyaknya salah aku dalam hidup ni.. terlalu banyak kelemahan aku dalam mengingati dan mencintaiMU. terlalu banyak compang camping keimanan ku ini ya Allah..ampunilah aku, ampunilah kami ya Allah..aminn ya robbal alamin..

No comments:

Post a Comment