Sunday, June 10, 2012

Saat Lafaz Syahadah

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk menulis sedikit di sini.
Kejadian petang semalam dan sebelum ni pun sudah terjadi..

Bila tengok tv, pastinya ada selit iklan. Iklan komersial atau iklan rancangan.
Bila iklan rancangan, rancangan omputih khasnya, ada macam2 rancangan.Lakonan dan realiti. Bila melihat betapa mereka sangat seronok melakukan apa sahaja atas muka bumi ni dengan begitu seronok tanpa rasa apa-apa melainkan rasa seronok, betapalah bersyukur dilahirkan sebagai ISLAM..

(Bila bersyukur, bukan hanya dengan lidah dan tertulis di skrin ini tetapi lebih lagi. Praktis itu penting, menzahirkan kesyukuran itu penting)

Seakannya peringatan-peringatan Allah dalam Al-Qur'an langsung mereka tidak takut. Dah tentunya, diaorang tak baca pun, dah tentunya diaorang tak tahu. Jadinya, kenapa mesti takut? Cukup untuk umat islam sendiri yang jauh daripada islam.

Namanya Islam tapi masih seronok melakukan kemaksiatan. Peringatan dan ayat-ayat Allah dalam Al-qur'an seakan tidak sampai kepada mereka. Bukan tidak tahu Al-Qur'an itu apa? tetapi tidak mahu mendekati. Maka, jadilah kehidupan seakan tidak jauh beza dengan yang bukan Islam.

Apabila mengucap syahadah tanpa dihayati, maka hidup kita dan mereka seakan sama. Walhal seorang muslim itu sangat berbeza dengan yang bukan muslim.

No comments:

Post a Comment