Sunday, January 23, 2011

Terserempak

Kepada Sesiapa yang Berkenaan

Ah, dah lamanya tak menulis…

Sepanjang kesepian ini..apa yang boleh dicoretkan..semakin sibuk semakin banyak benda kita tahu apa kita nak buat, semakin boleh dirancang setiap perkara yang kita mahu lakukan..tetapi, bila badan menjadi kaku, mahu bergerak, melangkah..terasa beku..jadi tak tahu nak mulakan yang mana satu..ingat 5 perkara sebelum 5 perkara dan salah satunya itu yang Tuhan bagi pada aku sekarang ialah masa yang begitu banyak, banyak, banyak dan banyak sekali..kerana itu, aku cuba menginsafi dan beberapa kali tergelincir..tapi Dia tak pernah lupa hambaNYA..dalam tiap susah ada sesuatu yang diberi..

Aku ke pekan sehari semalam..aku terus ke kedai cina untuk fotostat dokumen2 berkenaan yang telah habis kugunakan untuk menghantar resume..melangkah masuk je, seakan ku kenal kelibat wanita itu..rupanya..dia seorang….PENDIDIK yang pernah mengajar aku kalimah-kalimah bahasa syurga..Ustazah Norliza..kelihatan kurus dari yang sebelumnya. Berbual seketika di dalam kedai sambil menunggu dokumen aku difotostat..

Aku sentiasa mengantuk kelas Ustazah ni..Dan kebanyakan kelas, aku memang selalu tersengguk. Tapi aku cuba tahan-tahankan..kalau tidak nama ku ini akan jadi popular dalam kelas..Pernah banyak kali namaku dipanggil Ustazah Norliza yang nak menguji Nahu ku..dan aku memang tak pandai tatabahasa bahasa arab ni..aku hanya jawab ikut jawapan yang kawan bagi, atau kebetulan betul, betul lah..

Jujurnya, Nahu matapelajaran yang paling aku tak pandai..abah kata senang je Nahu..dan kata seorang akak sekerja dulu, Nahu senang..Betul, kalau kita faham konsepnya..memang tak susah, malahan seronok melihat keunikan bahasa arab..

Masuk pula ke Tunas Manja Maran, nampak Ustaz Redho dgn keluarga berjalan masuk.. Aku di belakang terasa segan nak menegur..huhu..Ustaz ni agak kelakar..kawan2 aku boleh siap bergurau2 je dengan ustaz ni tapi tetap masih hormat seorang pendidik..Bahasa Arab dan Feqah antara subjek yang diajar..

Itu baru dua orang pendidik yang cukup banyak sekali jasanya untuk aku dan pastinya untuk anak bangsa..

No comments:

Post a Comment