Saturday, January 1, 2011

BRACES

Hampir sebulan braces dah melekat digigiku ini..Huhu..seminggu pada awal pemakaiannya, aku rasa gigi aku lenguh dan kekadang macam sengal. 4,5 hari jugak cuma makan, makanan yang agak lembut dan telan sahaja. Setelah agak lama, baru aku boleh kunyah sikit. Memangnya memakai braces memerlukan kesediaan mental dan fizikal kerana orang sekeliling akan memandang anda dengan pandangan yang lain macam untuk melihat dan mungkin juga ingin tahu. Sampaikan anak sedara aku pun. ‘Mak long ada gigi besi”..Hehehe..

Sebelum pakai braces ni pun aku dah cari maklumat sikit dan tanya kekawan yang pakai braces. Persediaan fizikal pastinya sejumlah duit yang cukup untuk membayar perkhidmatan mencantikkan gigi ini. Malahan kesihatan yang baik juga perlu. Selain kemudahan akses untuk ke klinik sebab akan ada beberapa temujanji dengan doctor untuk membuat rawatan dan melihat perkembangan gigi anda. Pemakaian braces bukan dalam tujuan kesihatan tetapi lebih kepada kecantikan. Jadinya, tag untuk kesihatan tak berapa sesuai tapi boleh la jugak kot…

ni link untuk penjagaan gigi yang pakai braces..

Bila tengok gigi orang yang tersusun elok, wah, bagusnya ada gigi yang baik dan tersusun cantik. Dan minggu lepas, gigiku perlu dicabut. Disebabkan aku cuma pakai braces di bahagian atas maka dua batang gigi ku telah dicabut oleh Dr Chan itu..huhu..kalau pakai dua2 bahagian, empat batang gigi ku akan dicabut.huhuhu..masa kena cabut tu, aku selawat habis2..mak pesan cam tu coz gigi aku ni kuat. Mak risau nanti jadi macam orang kampung mak yang juling tak lama selepas giginya dicabut..huhu..tak tahulah sebab apa tapi katanya urat gigi ni ada kena dengan mata..alhamdulillah selamat gigi aku dicabut tapi darahnya tak terkata banyaknya..Antibiotik ngan ubat tahan sakit dibagi. Tak lama lepas tu baru rasa sakit dan lenguh mulut..

Bila aku tengok balik gigi aku yang dah berlubang. Kosong. Aku rasa macam kejamnya doktor gigi tu ambik gigi saya, padahal aku yang nak pakai braces jadinya dia melaksanakan tanggungjawab dia je..huhu..rasa kejam sangat doktor tu..padahal dia treat pesakit punyalah baik..gigi ku dah tak de dua batang..

Keluar dari tajuk jap. Aku ada baca komen2 orang kat satu blog ni..aku tak ingat blog apa. Blog tu aku jumpa masa aku nak cari maklumat pasal pemakaian braces ni lah.. komen orang mengenai mulut berbau. Memang kadang2, dah hilang arah macam mana nak bagi mulut tak berbau. Iyelah, nanti orang sekeliling tak selesa dan sebenarnya diri sendiri pun tak selesa. Jadinya doktor tu saran la ada ubat tertentu yang boleh dicuba. Selain tu daripada aspek pemakanan pun kena jaga. Jangan makan, makanan berbau macam bawang putih, petai dan banyakkan minum air masak. Dan beberapa sebab lain dan cara menangani yang boleh dilihat di link ni...'nafas berbau'

Dan banyak lagi link yang boleh dibaca untuk maklumat kita..hehe..


No comments:

Post a Comment