Monday, August 15, 2011

Salam Nuzul Qur'an

Yahoooo!!!!!!!!!!!!! esok cuti. Gembiranya bukan kepalang..

Cuti sempena Nuzul Qur'an. Hari besar bagi umat islam kerana pada hari itu iaitu 17 Ramadhan ini, wahyu pertama diturunkan. Dan bermula pada hari itu sehingga hari-hari seterusnya kerasulan Nabi Muhammad S.A.W, wahyu daripada Allah diturunkan kepada baginda S.A.W melalui malaikat Jibrail.

Jika difikirkan sejenak, seketika dan sesaat, betapa peristiwa itu adalah satu peristiwa besar. Al-qur'an sebagai mukjizat terbesar Nabi Muhammad S.A.W itu wujud sehingga kini. Sedangkan dah beribu tahun baginda meninggalkan kita. Betapa hebatnya Allah, Maha Suci Allah yang memberikan Al-Qur'an sebagai panduan hidup manusia. Segala yang terkandung dalam Al-Qur'an itu benar belaka dan lebih takjub lagi, no one can copy the word.. the word. Kalau many words lagi la tak boleh. Susunan ayatnya sangat indah kalau kita benar hayati, keindahan itu akan dapat diperoleh.

Pernah juga aku dengar ceramah mengenai keindahan Al-Qur'an ini juga apabila susunan ayat iaitu tatabahasanya(Nahu) juga sangat unik, sempurna, lengkap dan menarik. No wonder ia daripada Allah kerana Allah itu sangat hebat, sangat berkuasa, DIA yang mencipta. Dan bukannya Al-Qur'an itu ditulis sendiri Nabi Muhammad tetapi Allah yang Satu.

Jadinya, dah alang-alang bercuti hari esok, mudah2an dapat kita sama-sama mencari, menghayati sejarahnya seterusnya membaca dan beramal dengan Al-Qur'an

2 comments:

  1. Salam :)

    Kitab suci Al-Quran adalah "Manual Kehidupan" untuk sekalian manusia. Menjadi peringatan kepada mereka yang ingkar. Membawa rahmat kepada orang-orang yang beriman.

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam..
    terima kasih bunga rampai..kata2 yg sangat bermakna...saya nak share di FB ye...jazakallahukhoir

    ReplyDelete