Thursday, August 4, 2011

Cabaran ustaz dan ustazah

Berita pelajar ditoreh guru semalam pastinya akan mengingatkan masyarakat pada pelbagai berita lain yang mengaitkan para ustaz dan ustazah yang terlibat dalam kes penderaan anak murid. Sekali lagi persoalan keimanan para ustaz dan ustazah dipersoalkan.

Di Malaysia, Ustaz dan ustazah adalah seorang guru yang mengajar subjek keagamaan. Seorang guru yang mengajar Bahasa Inggeris dipanggil Teacher atau Sir dan seorang guru yang mengajar bahasa melayu, matematik, geografi dan yang sewaktu dengannya dipanggil cikgu. Di negara arab ustaz atau ustazah merujuk kepada maksud guru tanpa mengira subjek apa pun.

Jadinya, bila ada kes anak murid didera para ustaz atau ustazah yang telah pasti dilihat sebagai seorang yang mendalami malahan mengajar pula ilmu agama, tak sikit banyak, imej ustaz dan ustazah yang baik baik juga tercalar. Moga kalian bersabar mendidik, kalian sabar menerima teguran dan kritikan atau mungkin cemuhan dan hinaan. Peribahasa kerana nila setitik habis susu sebelanga mungkin sesuai tetapi, teruslah mendidik anak-anak ini dengan penuh kesabaran.

Apa jua ceritanya, ada hikmah untuk para ustaz dan ustazah membina sebuah generasi yang baik akhlak sahsiahnya serta cemerlang ilmunya insya-allah..

2 comments:

  1. memang kes tu sedikit sebanyak mecalarkan imej ustaz n ustazah...

    ReplyDelete
  2. beberapa kali berhadapan dengan individu yg pndng negatif dgn ustaz dn ustazah sbb berita-berita begini.. harap2, dpt jadikan pengajaran.

    ReplyDelete