Wednesday, June 22, 2011

tarikh yang dah lepas

Tanggal 16 mei merupakan satu tarikh khas untuk menghargai jasa dan pengorbanan para pendidik seluruh malaysia.Sungguh, jasa guru tak ternilai hebatnya. Bayangkan, ada anak murid yang langsung tak kenal huruf, akhirnya boleh membaca dengan lancar. Malahan, akhirnya setelah bertahun-tahun menimba ilmu, dia menjadi seorang yang berjaya untuk agama, bangsa dan negaranya. Betapa hebatnya seorang guru dan dengan bersatunya guru-guru di sebuah sekolah, seorang murid mampu menjadi manusia yang unggul.

Dan, lupa tak lupa aku juga konon-kononnya jadi cikgu. Sebab kami, para pengasuh di taska dipanggil guru adalah agar, anak-anak hormat. Betapa tingginya nilai nama seorang cikgu itu. "Kat taska ni dulu ada yang panggil ibu, mama, umi. tapi budak-budak tak takut. Bila tukar pada cikgu barulah takut sikit" Begitu ceritanya. Takut tu bukan bermaksud apa-apa sebaliknya, anak-anak jadi lebih hormat dan patuh pada arahan. Lebih mudah dikawal.

Tanpa disangka, ada beberapa anak murid mengaji yang bagi hadiah. Sangat terkejut sebab aku tak harap langsung, tak sangka langsung. Hadiah2 tu buatkan aku lebih sedar tanggungjawab aku. Walaupun hanya cikgu mengaji taska. Serasa, bukanlah besar sangat jasa, tetapi bila mak kata begitu begitu, begini begini, aku kena terima juga. Mungkin aku terlalu merasa tak layak dengan panggilan cikgu atau apa aku pun tak pasti. Cuma, aku rasa aku juga belajar seperti mereka. (memangya kita sentiasa belajar, ok)

Mudah2an, kita sama2 dapat lakukan dengan sebaik yang mungkin. Ku mohon agar diberi kemudahan dalam kesusahn yang ada.

Buat Guru2:
>>>Sekolah Kebangsaan Paya Bungor,
>>>Sekolah Menengah Agama Maran,
>>>Sekolah Tinggi Agama Sultan Abu Bakar, Pekan,
>>>Universiti Utara Malaysia dan semua guru di Malaysia..

Moga kehidupan kalian dalam lindungan dan barokah
Yang Maha Esa..Aminnnn



2 comments:

  1. nmpk kecil tapi sebenarya besar..kak n pon cikgu pada saya..

    ~terima kasih cikgu..:)~

    ReplyDelete
  2. angah always be my teacher also...
    always thnx to u;)

    ReplyDelete